Jak pokazują badania, polski rynek auto części jest nadal analogowy. Światowym trendem jest jednak dokonywanie zakupów przez Internet. Rozwiązanie to nie sprawdzało się do tej pory w naszym kraju, ale zmianę może przynieść innowacyjna platforma Woop Automotive.
Niewydolny system i siła przyzwyczajenia
Jak pokazują najnowsze dane GUS zawarte w raporcie „Społeczeństwo Informacyjne w Polsce”, rodzime warsztaty samochodowe pomimo dostępu do szerokopasmowego Internetu (95 proc. firm w roku 2017) i wyposażenia swych pracowników w urządzenia mobilne (67,5 proc. firm w roku 2017), nie wykorzystują Internetu do zamawiania części samochodowych. Powodem tego stanu rzeczy jest siła przyzwyczajeń oraz brak odpowiednich narzędzi online. W porównaniu do roku 2013 liczba serwisów www prowadzonych przez firmy z branży handlu częściami i naprawy pojazdów spadła z 61,5 proc. do 60, 5 proc. w roku 2017. Co istotne, w minionym roku jedynie 20,5 proc. firm wykorzystywało Internet do składania zamówień. Niechęć do korzystania z sieci przy składaniu zamówień wynika m.in. z braku funkcjonalności stron. Tylko niewielki odsetek sprzedawców i producentów podaje na swych stronach aktualny cennik. By kupić auto części warsztat samochodowy lub sklep musi więc skorzystać z mało efektywnego formularza lub wykonać telefon, co odstręcza, zwłaszcza jeśli klient chce dokonać efektywnego porównania cen. Pracownicy warsztatów samochodowych zainteresowani auto częściami albo marnują więc cenny czas na wykonywanie telefonów, albo decydują się na rozwiązania analogowe – proste odwiedzenie najbliższego sklepu, którego oferta wcale nie musi być atrakcyjna cenowo lub jest ograniczona. Jak pokazują badania, popularne media społecznościowe również nie są wykorzystywane przez ten sektor – korzysta z nich jedynie 30 proc. przedsiębiorstw (2017).
Światowe trendy i nadchodząca cyfryzacja
Ogromy rynek samochodowy w USA wykazuje stale rosnące zapotrzebowanie na auto części. W celu ułatwienia szybkiego, taniego i skutecznego nabywania ich przez warsztaty samochodowe powstała w roku 2012 platforma preferencji PartsTech. Dzięki niej po złożeniu zapotrzebowania na konkretną część zarejestrowany użytkownik serwisu w kilka sekund otrzymuje oferty od dystrybutorów i dostawców, którzy spełniają określone przez niego oczekiwania. Na stale rozwijającym się portalu można znaleźć obecnie blisko 4 miliony auto części 1200 producentów, którzy umieścili je w ponad 20 tysiącach lokacji na terenie Stanów Zjednoczonych. Warsztaty samochodowe w USA oprócz korzystania z wygodnych platform mogą również skorzystać np. z aplikacji firmy OpenBay. Program po podłączeniu do samochodu specjalnego urządzenia sprawdza jaki jest jego stan, dokonuje analizy, a następnie automatycznie wysyła zapytanie o wszystkie niezbędne do wykonania naprawy auto części do lokalnych dystrybutorów. Pracownik warsztatu musi potem tylko dokonać analizy i wybrać najlepszą ofertę.
W ciągle analogowej Polsce, takie przykłady brzmią jak futurystyczny raj. Przybliżyć do niego ma nas polska platforma Woop Automotive, z którą można zapoznać się tutaj: https://woopauto.com. Działa na podobnej zasadzie jak jej amerykański odpowiednik – ma za zadanie ułatwić komunikację pomiędzy producentami, dystrybutorami i warsztatami samochodowymi. Warsztaty dzięki niej mają oszczędzać czas i zyskać dostęp do pełnej palety ofert, a sprzedawcy i producenci zmniejszyć koszty działu handlowego jednocześnie zdobywając nowych kontrahentów, do których wcześniej nie mogli dotrzeć z ofertą.